ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓJA

az adóhatósági feladatok ellátásával összefüggésben birtokába kerülő személyes adatok kezeléséről

 AZ ILKI KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL

ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓJA 

az adóhatósági feladatok ellátásával összefüggésben birtokába kerülő személyes adatok kezeléséről

Verziószám: 1.0

Ilk, 2024. szeptember 24.

 

Az Ilki Közös Önkormányzati Hivatal a helyi adók megállapításával, beszedésével és egyéb adóhatósági feladatok ellátásával érintett természetes személy ügyfelek, esetlegesen hozzátartozóik, meghatalmazottjaik, valamint a jogi személy adóalanyok képviseletében eljáró természetes személyek (a továbbiakban együttesen: Érintettek) adatainak kezelése tekintetében adatkezelőnek (a továbbiakban: Adatkezelő) minősül. Erre figyelemmel Adatkezelő az Érintettek részére az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.), valamint az Európai Parlament és a Tanács (EU) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet) szóló 2016/679 rendelete (a továbbiakban: GDPR) rendelkezéseivel összhangban a következő tájékoztatást adja.

Az Adatkezelő kötelezettséget vállal arra vonatkozóan, hogy az általa végzett adatkezelés megfelel a hatályos jogszabályokban meghatározott elvárásoknak, így különös tekintettel annak, hogy az Érintettek részére adott tájékoztatást tömör, átlátható, világos és közérthető megfogalmazással és könnyen hozzáférhető formában bocsátja rendelkezésre, jelen adatkezelési tájékoztató formájában.

Az adatkezelési tájékoztatóban található legfontosabb információkat táblázatos formában az utolsó oldalon foglaltuk össze.

 

I. Az Adatkezelő

 

Név:                           Ilki Közös Önkormányzati Hivatal

Székhely:                4566 Ilk, Petőfi utca 2.   

Telefonszáma:     +36 (45) 556-466

Képviseli:                Lévai Károly jegyző

E-mail:                      ilk.jegyzo@gmail.com

Weboldal:              https://ilk.hu/

Az Adatkezelő adatvédelmi tisztviselője:

név: Tekauer Márk

elérhetőség: tekauer.dpo@gmail.com

 

II. Az Adatkezelő elérhetősége

Az Érintett személyes adatainak kezelésével kapcsolatosan az alábbi módokon kérhet

tájékoztatást:

  • Ügyfélfogadási időben személyesen, lehetőség szerint előre egyeztetett időpontban az Adatkezelő 4566 Ilk, Petőfi utca 2. szám alatti székhelyén.
  • Elektronikus úton az hivatal@gmail.com e-mail címre küldött elektronikus levéllel, vagy Epapír szolgáltatás igénybevételével a https://epapir.gov.hu/ elérési oldalon.
  • Telefonos úton a +36 (45) 556-466 telefonszámon.

 

III. Adatfeldolgozók, címzettek, adattovábbítás

Az Adatkezelő által használt ASP keretrendszerben (különösen az ADÓ és IRAT szakrendszerekben) iktatott ügyiratokban található személyes adatok vonatkozásában adatfeldolgozónak minősül:

Neve:                     Magyar Államkincstár

Képviselője:       Bugár Csaba elnök

Székhelye:           1054 Budapest, Hold utca 4.

Telefon:                 +36 (1) 327 36 00

E-mail:                     info@allamkincstar.gov.hu

Az Adatkezelő az Érintettek személyes adatait a fentieken túl az alábbiakban részletezett esetekben és körben szükségszerűen továbbítja az alábbi címzettek részére:

–    az Érintettel postai úton történő kapcsolattartás, kérelmek befogadása, feldolgozása esetén a kézbesítési adatok a Magyar Posta Zrt. (1138 Budapest, Dunavirág utca 2-6., adatvedelem@posta.hu) részére kerülnek továbbításra;

–    az Érintettel elektronikus úton, a levelezőrendszeren keresztül történő kapcsolattartás esetén Google LLC. (székhelye: 18 Lower Leeson Street, Dublin 2, DO2 HE97, Írország) részére kerülnek továbbításra a címzéshez szükséges adatok;

–    az elektronikus kapcsolattartás keretében egyes szabályozott és központi elektronikus ügyintézési szolgáltatások igénybevétele esetén a címzéshez szükséges adatok az IdomSoft Zrt. (cím: 1394 Budapest, Pf.: 390., e-mail: adatvedelem@idomsoft.hu, telefon: +36-30-166-4369) részére kerülnek továbbításra.

A kezelt adatok teljes körének megismerésére az alábbi szervek jogosultak: bíróság, ügyészség, a bűnüldözés és a büntetés-végrehajtás szervei, nemzetbiztonsági szolgálatok, adóhatóság. Részükre, írásos megkeresés alapján (megfelelő jogalap esetén), az általuk folytatott eljárásban történő hivatalos felhasználás végett az Adatkezelő köteles a kért adatokat továbbítani, rendelkezésre bocsátani.

A fentieken túl Adatkezelő a személyes adatokat harmadik személy címzett részére nem továbbítja, különös tekintettel az EGT tagállamokon kívüli adattovábbításra.

 

IV. Az adatkezelés célja

Az Érintett személyes adatait az Adatkezelő az alábbi célokból kezeli:

–    az Érintett adózóként történő nyilvántartásba vétele, azonosítása;

–    az Érintett adófizetési kötelezettségének nyilvántartásba vétele, az adó mértékének vagy mentességének megállapítása;

–    az Érintett kérelmére induló hatósági eljárás lefolytatása (pl.: adószámlák közötti átvezetés, túlfizetés visszafizetése);

–    hivatalból induló hatósági eljárás lefolytatása (pl.: adó megállapítása, bevallás elkészítésére történő felhívás);

–    adóellenőrzéssel összefüggő feladatok ellátása;

–    adóvégrehajtási eljárás lefolytatása;

–    adóbefizetések nyilvántartásba vétele, nyilvántartása;

–    társhatósági megkeresések teljesítése;

–    jogorvoslati eljárás lefolytatása;

–    fentiekkel összefüggésben az Adatkezelő valamennyi ügyviteli és adminisztrációs feladatellátásának teljesítése.

 

V. A kezelt adatok köre

Adatkezelő az adóhatósági feladatellátás teljesítésével összefüggésben az Érintett alábbi személyes adatait kezeli:

–    teljes neve;

–    születési helye, ideje;

–    anyja neve;

–    képviseleti jogcíme (egyéni vállalkozást vagy társas vállalkozást képviselő természetes személy esetében);

–    aláírása;

–    adóazonosító jele;

–    adószáma (egyéni vállalkozás és társas vállalkozások esetében);

–    székhelye, lakóhelye, levelezési címe;

–    kapcsolattartási adatai (telefonszáma,  e-mail címe);

–    tárhelyazonosítója;

–    egyéni vállalkozói nyilvántartásba vételi száma;

–    telephely címe;

–    pénzintézeti adatai (EFER fizetés azonosító adatai, banki átutalás azonosító adatai);

–    bankszámlaszáma;

–    az adó devizában történő megfizetésének ténye;

–    ingatlan címe/helyrajzi száma, tulajdoni hányada, négyzetméterben számított hasznos alapterülete, helyi rendeleti övezeti besorolása, vagyoni értékű jogának jellege;

–    talajterhelési díj számításával kapcsolatos adatok, igazolások adattartalma;

–    desztillálóberendezés feletti tulajdonszerzés időpontja, a desztillálóberendezés űrtartalma és tárolásának, használatának helye;

–    adóalap, adó, adóelőleg, adószámla azonosító;

–    az éves árbevétellel összefüggő, a természetes személyhez köthető egyéb adatok;

–    társhatósági megkeresésben közölt egyéb személyes adatok;

–    adómentességhez, adómérsékléshez szükséges igazolásokon, kérelmeken szereplő, illetve az Érintetthez köthető vagy általa közölt egyéb személyes adat;

–    az Érintett által becsatolt meghatalmazáson szereplő valamennyi személyes adat.

 

VI. A kezelt adatok forrása

A személyes adatokat főszabály szerint az Érintett szolgáltatja az Adatkezelő részére.

Ugyanakkor elsősorban adóellenőrzéssel összefüggő feladatellátás során az Adatkezelő közhiteles nyilvántartásokból (pl.: ingatlan-nyilvántartás, földkönyv adatbázisa, egyéni vállalkozók nyilvántartása, cégnyilvántartás) is nyerhet vagy egyeztethet adatokat.

Az adó mértékének megállapításához, valamint az adóalanyok körének meghatározásához Adatkezelő a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól érkező kötelező adatszolgáltatásban szereplő személyes adatokat is felhasználhatja.

A rendőrhatósági szervek által kiszabott és meg nem fizetett szabálysértési pénzbírságok, helyszíni bírságok adók módjára történő behajtásával és egyéb végrehajtással kapcsolatos ügyvitellel összefüggésben a beérkező megkereséseben szerepeltetett személyes adatokat az Adatkezelő szükségszerűen kezeli.  

VII. Az adatkezelés jogalapja

A jelen adatkezelési tájékoztató V. pontjában felsorolt személyes adatok kezelésének jogalapja a GDPR 6. cikk (1) albekezdésének e) pontja, tekintettel arra, hogy az adatkezelés közérdekű, illetve az Adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásához szükséges.

Az adatkezelés az alábbi jogszabályokon alapul:

  • adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény;
  • az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény;
  • az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló 2017. évi CLIII. törvény;
  • a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény;
  • a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény;
  • a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény;
  • Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 13. pontja;
  • az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet;
  • Ilk Község Önkormányzata Képviselő-testületének magánszemélyek kommunális adójáról szóló 11/2017 (XI.24.) önkormányzati rendelete;
  • Ilk Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi iparűzési adóról szóló 8/2009 (XII.23.) önkormányzati rendelete;
  • Gemzse Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi iparűzési adóról szóló 9/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendelete;
  • Gemzse Község Önkormányzata Képviselő-testületének a kommunális adóról szóló 3/2004 (XI.30.) önkormányzati rendelete és annak módosításai;
  • Kisvarsány Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi iparűzési adóról szóló 15/2013 (XII.31.) számú rendelete és annak módosítása;
  • Kisvarsány Község Önkormányzata Képviselő-testületének a talajterhelési díjjal kapcsolatos helyi szabályokról szóló 12/2016 (XI.18.) önkormányzati rendelete;
  • Pusztadobos Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi iparűzési adóról szóló 9/2019. (XI. 19.) önkormányzati rendelete.

 

VIII. Adatkezelés időtartama

A GDPR 5. cikk (1) albekezdésének e) pontjában, valamint az Infotv. 4. § (2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel személyes adat csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben és ideig kezelhető.

Az Érintett személyes adatait az Adatkezelő az önkormányzati hivatalok egységes irattári tervének kiadásáról szóló 78/2012. (XII. 28.) BM rendeletben foglaltak szerint az alábbi ideig kezeli:

  • Adóellenőrzés, adategyeztetés, adókedvezményi-mentességi ügyek, adókivetés elleni jogorvoslatok, adóbevallás és adókivetés, adóhátralék, túlfizetés, téves befizetés vonatkozásában keletkező papír alapú dokumentumokat vagy elektronikus adatok 10 (tíz) év elteltével selejtezhetőek (A103).
  • Adók módjára behajtandó köztartozásokkal (A106), valamint adótartozások behajtásával, végrehajtásával (A108) kapcsolatos adatok 10 (tíz) év elteltével selejtezhetőek.
  • Adó-és értékbizonyítványok kiállításától számított 8 (nyolc) év elteltével selejtezhetőek.
  • Adóösszesítő, valamint a számítógépes éves feldolgozás adattartalmáról minden év végén készített lista adatkörei 5 (öt) év elteltével selejtezhetőek (A104).
  • Az egyes vagyoni jellegű igazolások, és adóigazolások adatai a kiállítástól számított 5 (öt) év elteltével selejtezhetőek (A107).
  • Adózók egyéni törzsadatai (nyilvántartási adatai): nem selejtezhetőek (A105).

 

IX. Nyilvánosságra hozatal

Az Adatkezelő a jelen adatkezelési tájékoztató V. pontjában meghatározott személyes adatokat főszabály szerint nem hozza nyilvánosságra.

X. Az adatok kezelésének módja, az adatokhoz hozzáférők köre

Adatkezelő a birtokába kerülő személyes adatokat manuálisan kezeli, nem végez sem automatizált adatkezelést, sem profilalkotást.

Jelen adatkezelési tájékoztató V. pontjában megjelölt személyes adatokhoz elsősorban az alábbi személyek férhetnek hozzá és végezhetnek azokkal adatkezelési műveleteket:

–    az Adatkezelő mindenkori Jegyzője, Aljegyzője;

–    az Adatkezelő székhelyén és valamennyi önkormányzati kirendeltségén adóügyi és pénzügyi feladatellátással érintett köztisztviselői;

–    egyéb a feladatellátással összefügésben kijelölt, vagy megbízott személyek.

Az Adatkezelő kiemelt figyelmet fordít a személyes adatok megfelelő szintű biztonságára és bizalmas kezelésére, többek között annak érdekében, hogy megakadályozza a személyes adatokhoz és az adatok kezeléséhez használt eszközökhöz való jogosulatlan hozzáférést, illetve azok jogosulatlan felhasználását.

Ennek keretében Adatkezelő a papír alapú dokumentumokban található személyes adatokat zárható irodabútorokban és irattári helyiségben tárolja, az elektronikus formában tárolt személyes adatokat jogosultságkezeléssel ellátott, saját tulajdonában álló szerverén, valamint egyéni felhasználói jogosultsághoz és jelszóvédelemhez kötött ASP keretszakrendszerben kezeli.

 

XI. Az Érintett jogai

XI.1. Az Érintett előzetes tájékoztatáshoz való joga (GDPR 13-14. cikk)

Amennyiben a személyes adatokat az Érintettől gyűjtik, Adatkezelő a személyes adatok megszerzésének időpontjában tájékoztatja az Érintettet az Adatkezelőre vonatkozó alapvető információkról, a személyes adatok tervezett kezelésének céljáról, az adatkezelés jogalapjáról, az esetleges adattovábbítási műveletekről. Adatkezelő ezen felül köteles az Érintettet az adatai kezelésére vonatkozó kiegészítő információkról is tájékoztatni, így többek között az adattárolás időtartamáról, az Érintettet megillető jogokról, valamint a hatóságnak címzett panasz benyújtásának jogáról. Adatkezelő az Érintett előzetes tájékoztatáshoz való jogának érvényesülését jelen Adatkezelési Tájékoztató nyilvánosságra hozatalával, valamint az Érintett részére az adatkezelési művelet megkezdése előtt történő átadásával biztosítja.

XI.2. A hozzáférési jog (GDPR 15. cikk)

Az Érintett jogosult hozzáférést kérni a személyes adataihoz, továbbá az Adatkezelő által kezelt személyes adatairól másolatot kapni és ellenőrizni, hogy az adatkezelést az Adatkezelő jogszerűen végzi-e.

XI.3. A helyesbítéshez való jog (GDPR 16. cikk)

Az Érintett jogosult az Adatkezelő által kezelt személyes adatainak helyesbítését kérni. E jog értelmében az Érintett jogosult az Adatkezelő által kezelt hiányos vagy pontatlan személyes adatainak helyesbítésére azzal, hogy ilyen esetben az újonnan átadott adat hitelességének ellenőrzése szükségessé válik

XI.4. A törléshez – elfeledtetéshez – való jog (GDPR 17. cikk)

Az Érintett jogosult az Adatkezelő által kezelt személyes adatai törlését kérni, amennyiben sikerrel tiltakozott személyes adatai kezelése ellen. E jog gyakorlása feljogosítja az Érintettet arra, hogy kérje az Adatkezelőtől személyes adatainak törlését, amennyiben azok további kezelésére nincs megfelelő ok. Adatkezelő ugyanakkor bizonyos esetekben jogosult megtagadni a törlési kérelem teljesítését, melyről az Érintett megfelelően tájékoztatni köteles.

XI.5. Az adatkezelés korlátozásához való jog (GDPR 18. cikk)

Az Érintett jogosult személyes adatai kezelésének korlátozását kérni, amennyiben az Adatkezelő jogellenes adatkezelést folytat, és az Érintett nem szeretné, hogy az adatok törlésre kerüljenek, és inkább az adatok felhasználásának korlátozását kéri. Az adatkezelés korlátozásához való jog megilleti továbbá az Érintettet abban az esetben is, amikor vitatja az Adatkezelő által kezelt adatok pontosságát.

XI.6. A személyes adatok kezelése elleni tiltakozás joga (GDPR 21. cikk)

Az Érintett jogosult személyes adatai kezelése ellen tiltakozni, ha az adatkezelés közérdekű vagy az Adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának keretében végzett feladat végrehajtásához szükséges vagy az adatkezelés jogalapja az Adatkezelő, vagy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítéséhez szükséges. A személyes adatok kezelése elleni tiltakozás joga az Érintettet minden olyan esetben megilleti, amikor úgy véli, hogy jogai, jogos érdekei, alapvető szabadságai elsőbbséget élveznek az Adatkezelő vagy harmadik személy jogos érdekével szemben.

XII. Tájékoztatás jogérvényesítési lehetőségekről

Amennyiben úgy ítéli meg, hogy az adatkezelés a GDPR vagy az Infotv. rendelkezéseibe ütközik, illetve sérelmesnek véli azt, ahogy az Adatkezelő a személyes adatait kezeli, akkor javasoljuk, hogy először az Adatkezelőt keresse meg panaszával. A panasza minden esetben kivizsgálásra kerül.

Ha panasza kivizsgálása vagy a kivizsgálására irányadó határidő eredménytelen eltelte esetén továbbra is sérelmezi, ahogy az Adatkezelő az adatait kezeli, vagy közvetlenül hatósághoz szeretne fordulni, akkor bejelentéssel élhet a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (cím: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11., postacím: 1363 Budapest, Pf.: 9. E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu, honlap: www.naih.hu).

Lehetősége van továbbá adatainak védelme érdekében bírósághoz fordulni, amely az ügyben soron kívül jár el. Ebben az esetben szabadon eldöntheti, hogy a lakóhelye (állandó lakcím) vagy a tartózkodási helye (ideiglenes lakcím) szerinti törvényszéknél (http://birosag.hu/torvenyszekek) nyújt be keresetet. Az Érintett lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti törvényszéket megkeresheti a https://birosag.hu/birosag-kereso weboldalon.

Ilk, 2024. szeptember 24.

Lévai Károly sk.
jegyző